Tuesday, October 26, 2010

PHD - PERASAAN HASAD DENGKI

salam.
apabila kita berbicara mengenai hasad dengki, kaum yang paling sinonim ialah - orang melayu.!
orang melayu, sejak dahulu lagi sememangnya terkenal dengan sifat hasad dengkinya..

sebagai contoh, kita rujuk pada Hikayat Hang Tuah, cerita hikayat yang lain, semua yang bersifat hasad dengki ni Melayu ja..

hurm diri yang serba kekurangan macam aku ni pun macam macam yang orang nak dengkikan...
itu yang selalu menjadi masalah..

perasaan dengki ni pada pendapat aku, ada yang mendatangkan kebaikan tapi keburukkannya lebih banyak..

pada aku, contoh dengki yang baik adalah dengki seorang sahabat dengan sahabatnya tentang keputusan peperiksaan, di mana mereka akan lebih lagi berusaha..

keburukkannya, xpayah dikata lagi lah..

hah, berbalik pada keputusan peperiksaan, lebih kearah ujian/quiz pun boleh jadi isu kedengkian si Melayu ni sampai sanggup bermasam masam muka..

For me, it just like WTF rite?? xla, perkara kecil pun jadi masalah sampai nak masam masam muka.. perkara kecil macam ni, kita kenalah terima dengan hati terbuka - manusia ni hidup ibarat roda, berputar putar; sekejap di atas, sekejap di bawah..

sepatutnya perkara macam ni haruslah diambil iktibar & sebagai cabaran.. soal diri kita kembali, "kenapa dia boleh hebat dari aku??","aku mesti ada buat silap dekat mana ni.." bukannya sebab perkara kecil macam ini, kita bermasam muka - membiatkan hasad dengki menguasai diri...

Allah mengingatkan kita dengan firmannya: (maksudnya) apakah patut mereka itu dengki kepada manusia disebabkan kelebihan yang Allah berikan kepada mereka? (Surah Ali ‘Imran: 54)

Kita kenalah ambil iktibar..
hasad dengki ni, merokkan hati ja...
xdak makna pun...
ambil yang positif... kalau tidak habis hati dimamah dengan hasad dengki ni...

Nabi s.a.w juga pernah bersabda: “Akan menjalar kepada kamu penyakit umat-umat yang terdahulu; hasad dan benci membenci. Itu sebenarnya pencukur. Aku tidak menyatakan pencukur rambut, tetapi ia mencukur agama” (Riwayat Al-Bazzar dengan sanad yang sahih, juga diriwayatkan oleh al-Tirmizi).

Jadi, buang yang keruh ambil yang jernih..
betol x??

Life is sooo short, so we just have to enjoy it every single second rite.??

;))

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...